Datum nehody: neuvedeno, dopravní nehody dnes
Zdroj: BESIP
Dopravní nehody, při kterých dojde ke srážce vozidla se zvěří, jsou pro řidiče velmi zrádné. Naprostá většina takových nehod se děje na rovných a přehledných úsecích a překvapivě ve dne. Jak správně zareagovat, když do silnice vběhne srna nebo divoké prase?
Nenadálost těchto střetů dokládá skutečnost, že převážná většina těchto nehod (téměř 85 %) se stala na rovných úsecích komunikací. V případech, kdy došlo při tomto typu nehod k těžkému zranění, se jednalo dokonce o téměř 90% podíl nehod, které se staly na rovném úseku. Okolí komunikace totiž bývá mimo obec velmi často lemováno nízkými křovinami a stromy, které řidiči často zakrývají výhled, proto jsou srážky se zvěří tak nepředvídatelné.
"Statistiky dále ukazují, že ke dvěma třetinám takových dopravních nehod dochází v denních hodinách, při dostatečně dobré viditelnosti," uvádějí statistiky podle agentury BESIP.
V průběhu 11 let došlo k postupnému nárůstu těchto nehod (až na cca 15 tisíc) a od r. 2019 se drží počet nehod na obdobných hodnotách. V roce 2022 bylo evidováno celkem 14 825 nehod, při kterých došlo ke srážce se zvěří.
Při těchto nehodách byl počet usmrcených osob nulový, avšak těžce zraněno bylo 9 osob a 154 osob bylo zraněno lehce. Uvedený počet těžce zraněných je nejnižší za posledních 11 let. Tento relativně příznivý fakt může do určité míry souviset se zvyšující se pasivní bezpečnosti vozidel, zároveň hranice mezi těžkým a smrtelným zraněním je často velmi tenká. Nelze zapomínat na to, že i těžké zranění má velký sociální i emociální přesah.
Brzdit a zachovat směr
Z pohledu druhu pozemní komunikace byly nejvíce zastoupeny silnice všech tříd (každá cca z 20 - 32 %). V případě těžkého zranění byly nejvíce zastoupeny zejména silnice II. a III. třídy (33,3 % a 44,4 %).
Na první pohled se střety se zvěří mohou jevit jako méně důležité s menší závažností. Avšak kromě faktu, že lidské tělo není na větší náraz obecně stavěno, a tento je tedy vždy nežádoucí, může při nestandardní reakci řidiče nehodový děj skončit i nárazem do druhého vozidla, pevné překážky či svahu apod.
Nezřídka má řidič tendenci se instinktivně zvířeti vyhnout prudkým vybočením do strany nebo do protisměru, kde může dojít ke střetu s protijedoucím vozidlem, což zpravidla vede k závažnějším následkům. Přičemž správnou reakcí je pouze prudké brzdění a zachování přímého směru tak, aby byla využita deformační zóna v přední části vozidla, která posádce poskytuje největší ochranu a byla maximálně eliminována energie nárazu. Obecně střet se zvěří představuje vždy menší riziko oproti pevné překážce, zároveň jej není možné podceňovat.
Celostátní přehled o druhovém složení sražené zvěře a místech, kde ke srážkám nejčastěji dochází, je k dispozici zde: www.srazenazver.cz
Líbí se vám portál Chcižít.cz? Podpořte nás kliknutím na tlačítko To se mi líbí dole.