*

Náledí a námrazu na silnicích zvládnete nejen s vhodným obutím


Dne:29.12.2020 | autor: Monika Vojáčková

Datum nehody: neuvedeno, dopravní nehody dnes

Zdroj: BESIP

Náledí a námrazu na silnicích zvládnete nejen s vhodným obutím

Silnice jsou vlivem neustále se měnícího počasí a teplot kolem bodu mrazu nevyzpytatelné. Na místě je proto zvýšená opatrnost, náledí a námraza mohou být velmi nebezpečné. Jak správně během zimy připravit svůj vůz a jak minimalizovat riziko?

„V roce 2019 bylo v důsledku vlivu námrazy, sněhu a náledí evidováno celkem 4 085 nehod. Usmrceno při nich bylo 11 lidí, těžce zraněno 51 lidí, více než 1 000 osob bylo při těchto nehodách zraněno lehce,“ řekl Tomáš Neřold, vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

Příprava vozidla před jízdou v zimě neznamená jen obutí vhodné pneumatiky. „Důležité je očistit skla tak, aby měl řidič do všech směrů neomezený výhled z vozidla, očistit světla a odstranit z karoserie kusy sněhu a ledu, které by se mohly uvolnit a ohrozit jiné řidiče,“ dodal Neřold.

Čistá skla, světla a zimní pneu

V zimním období by také řidiči měli obzvlášť dbát na dodržení bezpečného odstupu na úrovni minimálně 2 vteřin a vyjíždět jen se zkontrolovanými světlomety. Zásadní vliv na bezpečnost v zimním provozu mají vhodné a kvalitní pneumatiky. Například při rychlosti 50 km/h je brzdná dráha letních pneumatik o zhruba osm metrů delší než při použití zimních. Při náledí je tento rozdíl ještě vyšší. Povinnost používat zimní pneumatiky za zimních klimatických podmínek (souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo jejich pravděpodobný výskyt) stanoví zákon.
 
Zimní pneumatika ovšem může svojí funkci plnit pouze tehdy, pokud má potřebný dezén. Jeho hloubka by měla být minimálně 4 mm. Hlavní dezénové drážky některých pneumatik jsou opatřeny indikátory opotřebení, které jsou na pneumatice označené zkratkou TWI. Jak dokládá statistika z Hloubkové analýzy dopravních nehod, poměrně velké množství řidičů používá zimní pneumatiky celoročně (průměrně 30 procent).

„Velmi často dochází k tzv. „dojíždění“ pneumatik, kdy pneumatika odpovídá požadavkům na hloubku hlavní dezénové drážky pro letní měsíce,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.

Portál Chcižít.cz je na Facebooku - děkujeme za podporu!
Klikněte na To se mi líbí

Líbí se vám portál Chcižít.cz? Podpořte nás kliknutím na tlačítko To se mi líbí dole.


Rady a tipy

Ojeté zimní pneu mají v létě horší vlastnosti než letní

Víte, že opotřebované zimní pneumatiky jsou v létě na vozovce více nebezpečné než opotřebované letní pneumatiky? Vyplývá to z testu Autoklubu ČR. Zatímco v…

zobrazit celou radu »

zobrazit všechny tipy »
© Chcižít.cz | 2000 - 2021 | Vyrobil INET-SERVIS.CZ Kontakt