*

Jak bezpečně jezdit v zimním období


Dne:09.12.2014 | autor: Kamil Štajgl

Datum nehody: neuvedeno, dopravní nehody dnes

Jak bezpečně jezdit v zimním období

Neoblíbené období z pohledu řidičů je tu. Zima! Vymrzlá auta, škrabání skel a odmetání zapadaného auta od sněhu. Jenže se zimou přichází i větší riziko nehodovosti, proto v článku poradíme, co dělat, abyste se vždy bezpečně vrátili domů.

Nepodceňte zimní pneu

O tom, proč je důležité, aby mělo vozidlo zimní obutí, si hezky počtete v článku Povinné zimní pneumatiky aneb Už máte přezuto?! Ale ve zkratce, mít obutí na zimu je jedním ze základních předpokladů bezpečné jízdy. Směs na zmrzlý a zasněžený povrch má zcela jiné vlastnosti, než letní pneu. Mnohem lépe se přizpůsobí podmínkám, vůz se lépe ovládá, má kratší brzdnou vzdálenost, apod. Velikost vzorku by měla být minimálně 4 mm.

Držte si odstup

Nedodržení bezpečné vzdálenosti do vozidla před vámi je v zimě nejčastější prohřešek, díky kterérmu dojde k dopravní nehodě. Ačkoliv je třeba vaše vozidlo vybaveno různými elektronickými systémy jako ABS nebo ESP, nečekejte, že jsou stoprocentní. Na sněhu je brzdná dráha 5x delší, než na suché vozovce. Rada je tedy jasná. V zimě jezděte opatrněji, držte se dál od vozidel před vámi, předvídejte krizovou situaci a buďte ostražití.

Vyzkoušejte povrch

Během jízdy je dobré vyzkoušet, ať už mírným přidáním plynu nebo rychlejším zabrzděním, na jakém povrchu zrovna jedete. Otevřené silnice, na které většinu dne svítí slunce, jsou většinou mokré, ale zajedete-li do zakrytých míst, jenž jsou obklopené lesy, rázem se můžete ocitnout na namrzlém povrchu. Zkoušku stavu vozovky ale vždy provádějte tak, abyste neohrozili sebe a případně další účastníky silničního provozu, tedy mějte kolem sebe nějaké bezpečné únikové místo a hlavně nesmí jet před a za vámi žádné vozidlo.

Dobré je si jízdu na zasněženém nebo zmrzlém povrchu natrénovat. K tomu jsou ideální parkoviště u nákupních center nebo letištní plochy. Vyzkoušejte si prudké zatočení, práci s vyšlápnutou spojkou a třeba i použití ruční brzdy v krizových situacích.

Práce s brzdovým pedálem

Umět na kluzkém povrchu správně zabrzdit není tak lehké, jak se může zdát. V prvé řadě je důležité brzdit jen s rovnými koly a s pedálem pracovat lehce. Pokud se blíží střet s překážkou, u vozidel se systémem ABS držte sešlápnutý brzdový pedál i během úhybného manévru. V případě, že ABS nemáte, může ho nahradit rychlým sešlapováním a vyšlapováním brzdy.

Když se ocitnete v situaci, kdy jde vozidlo do smyku, v žádném případě rychle nesešlapujte brzdový pedál a netočte zběsile volantem. U vozidel s předním pohonem povolte mírně plynový pedál a sešlápněte spojku, u vozidel se zadním pohonem, kdy vám tzv. "ustřelí zadek" naopak točte volantem do protisměru, tedy, jedete-li do pravé zatáčky, točte volantem doleva

Když už je pozdě

Míříte-li na překážku a víte, že se situací již nelze nic dělat, vždy na ní směřujte auto přední částí, kde je nejvíce deformačních zón. Ruce nesmí být před srážkou zapřené, stejně tak se nezapírejte o palubní desku, neboť by vám vystřelený airbag mohl hodně ublížit. Tělo zatlačte do sedačky, bradu skloňte na hruď. Toto vše však za předpokladu, že máte zapnuté bezpečnostní pásy, bez nich si jedete, v tom lepším případě, jen pro nějaké lehčí zranění.

Zdroj foto: foter.com

Portál Chcižít.cz je na Facebooku - děkujeme za podporu!
Klikněte na To se mi líbí

Líbí se vám portál Chcižít.cz? Podpořte nás kliknutím na tlačítko To se mi líbí dole.


Rady a tipy

Podhuštěné pneumatiky

Věděli jste, že podhuštěné pneumatiky se mohou zahřát až na teplotu 80°C? Pokud máte správně nahuštěnou pneumatiku, můžete si všimnou, že po zastavení je na…

zobrazit celou radu »

zobrazit všechny tipy »
© Chcižít.cz | 2000 - 2020 | Vyrobil INET-SERVIS.CZ Kontakt