*

Ministr dopravy uvažuje o zpoplatnění výjezdů policie k banálním nehodám


Dne:09.12.2018 | autor: Monika Vojáčková | Rating šoku: 1

Datum nehody: neuvedeno, dopravní nehody dnes

Zdroj: iDNES.cz

Ministr dopravy uvažuje o zpoplatnění výjezdů policie k banálním nehodám

Banální nehody a pomačkané plechy příliš často zaměstnávají dopravní policisty. Ministr dopravy Dan Ťok proto chce změnit pravidla, aby řidiči nevolali policii ke každému škrábanci, uvádí server iDNES.cz. Například v západních zemích je v takovýchto případech asistence policie zpoplatněná. 

Zvyšující se počet nehod, ke kterým vyjížděli policisté zbytečně, potvrdil i ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch. Vloni vyjeli policisté k téměř 44 tisícům nehod jen proto, aby si řidiči havarovaných vozidel za přítomnosti policie vzájemně vyplnili formuláře o nehodě. Ve srovnání s rokem 2016 množství policejních asistencí u nehod nepodléhajících oznamovací povinnosti vzrostlo o více než deset procent a tvořilo čtvrtinu všech výjezdů k nehodám.

Kdy je nutné zavolat policii?

„Je to oznámení občana, které je policie povinna přijmout. Ale pokud by byla mezi řidiči větší osvěta a těchto oznámení ubylo, pak bychom se mohli věnovat jiným činnostem,“ dodal šéf dopravní policie. Pravidla pro její přivolání jsou přitom jednoduchá. Policii je nutné zavolat, pokud je při nehodě někdo zraněný, pokud škoda na některém z vozidel překročí sto tisíc korun, nebo pokud vznikla jiná škoda.

To se vztahuje na nehody, při kterých vozidla při havárii poškodila například svodidla nebo dopravní značení.

Nejproblematičtější je podle oslovených odborníků bod týkající se odhadu výše škody. „V řadě zemí proto povinnost volat policii kvůli hmotným škodám není,“ řekl MF DNES Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Například v Rakousku je možné policii k takové nehodě přivolat, ale ta si výjezd nechá zaplatit. Nejde přitom o pokutu, ale o pevně stanovenou cenu za výjezd a zdokumentování nehody. Toho někteří motoristé využívají, aby měli silnější pozici při vyjednávání s pojišťovnou, dodal expert zabývající se dopravním poradenstvím.

Podle Lercha navíc k nárůstu počtu volání k méně závažným nehodám přispívají i pravidla firem, které uživatelům služebních vozidel nařizují asistenci policie ve všech případech. A také to, že zejména u nových vozidel nabitých elektronikou si nemůže být řidič jistý, zda promáčknutý blatník nepoškodil drahá čidla. Podle Budského by tak situaci mohlo vyřešit i zvýšení stotisícové hranice na dvojnásobek nebo trojnásobek.

Euroformulář nebo záznam o dopravní nehodě

Policisté i ministerstvo dopravy zatím sázeli na osvětu. Jejím prostřednictvím se snažili omezit množství zbytečných výjezdů dopravní policie. Případná finanční „motivace“, aby si řidiči nehodu zdokumentovali sami, by tak byla novinkou.

„Snažíme se, aby řidiči věděli, že je tu možnost řešit nehodu bez účasti policie, prostřednictvím takzvaného euroformuláře nebo záznamu o dopravní nehodě,“ uvedl šéf Ředitelství služby dopravní policie Tomáš Lerch.

Kromě přesně definované škody, zranění nebo úmrtí, kdy je přítomnost dopravní policie nutností, stanovuje zákon ještě další podmínky. Pokud se chtějí účastníci nehody bez policie obejít, musí být sami schopni obnovit provoz. To může být problém zejména u nových vozidel. Stává se totiž, že jejich elektronická zařízení vyhodnotí na první pohled mírná poškození jako závažná a znemožní pokračování v jízdě.

Rychlejší obnovení provozu po nehodě

Nová pravidla na přivolání policie souvisí s rozsáhlejším plánem ministra dopravy, kterým se snaží rychleji obnovit provoz po dopravní nehodě. U závažnějších nehod, kdy technický stav vozidla vyžaduje odtah, navrhuje šéf dopravního resortu povinnost bezodkladného odtahu na nejbližší odpočívku.

Povinnost okamžitého odtahu má podle Ťoka připadnout správci silnice, což v případě dálniční sítě a silnic první třídy znamenáŘeditelství silnic a dálnic (ŘSD). Podle mluvčí ministerstva dopravy Lenky Rezkové je tento návrh proti plánu na omezení množství zbytečných výjezdů policie více rozpracovaný a úřad v současnosti pracuje na příslušném návrhu změny zákona.

„Chceme dostat rychle z dálnic nepojízdná auta. Běží čas, tvoří se kolony, řidiči naštvaně čekají. ŘSD má překážku hned odstranit a nečekat na příjezd a pokyn policisty,“ komentoval záměr ministr Ťok. Už dnes ale policie neasistuje u většiny nehod. Podle statistik České asociace pojišťoven (ČAP) je z 270 tisíc škod řešených z povinného ručení policie přítomná zhruba u 50 tisíc případů.

Dalších asi 52 tisíc nehod pak připadá na nehody, při kterých viník poškodí pouze svoje vozidlo a které tak nespadají pod systém povinného ručení, dodala mluvčí asociace pojišťoven Veronika Exnerová.

Portál Chcižít.cz je na Facebooku - děkujeme za podporu!
Klikněte na To se mi líbí

Líbí se vám portál Chcižít.cz? Podpořte nás kliknutím na tlačítko To se mi líbí dole.


Rady a tipy

Jak ovlivní brzdnou dráhu na sněhu pneumatiky?

Na délku brzdné dráhy má kromě rychlosti a povrchu vozovky také velký vliv hloubka dezénu. Minimální hloubka dezénu je v ČR stanovena zákonem pro zimní…

zobrazit celou radu »

zobrazit všechny tipy »
© Chcižít.cz | 2000 - 2019 | Vyrobil INET-SERVIS.CZ Kontakt